وبگاه تخصصی قرآن تی وی

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۳۴ ق.ظ

فضیلت سوره فاتحه ( حمد)

فضیلت سوره فاتحه ( حمد)                                               Virtue verses (Hamad

 

 

ویژگی های سوره حمد:

 

 

این سوره میان سوره های قرآن درخشش فوق العاده ای دارد که از مزایای زیرسرچشمه میگیرد که به دوعنوان آن اشاره می کنیم :

 

 

1 – آهنگ این سوره :

 

 

این سوره اساسا با سوره های دیگر قرآن از نظر لحن وآهنگ تفاوت روشنی دارد .زیرا سوره های دیگر همه سخن خداست ، اما این سوره از زبان بندگان است.به تعبیری دیگر ، در این سوره ، خداوند طرز مناجات و سخن گفتن با او را به بندگانش آموخته است .

 

 

این سوره با حمد و ستایش پروردگار آغاز می شود و با ابراز ایمان به مبدأ و معاد ( خداشناسی و ایمان به رستاخیز ) ادامه می یابد و با تقاضاها و نیاز های بندگان انجام می گیرد.

 

 

انسان آگاه و بیدار دل هنگامی که این سوره را می خواند احساس می کند بربال و پر فرشتگان قرار گرفته ، به آسمان سعود می کند و در عالم روحانیت و معنویت لحظه به لحظه به خدا نزدیک می شود .

 

 

این نکته بسیار جالب است که اسلام بر خلاف بسیاری از مذاهب ساختگی یا تحریف شده که میان ( خدا) و (خلق ) واسطه ها قائل می شوند به مردم دستور می دهد بدون هیچ واسطه با خدایشان ارتباط  برقرار کند .

 

 

این سوره تبلوری است از همین ارتباط نزدیک و بی واسطه خدا با انسان و مخلوق با خالق ؛ در اینجا تنها او را می بیند ، با او سخن می گوید ، پیام او را با گوش جان می شنود ، حتی هیچ پیامبر مرسل و فرشته مقربی در این میان واسطه نیست و عجب اینکه این پیوند و ارتباط مستقیم خلق با خالق ، آغاز گر قرآن مجید است.

 

 

2- سوره حمد افتخار بزرگ پیامبر ( ص)

 

 

در آیات قرآن سوره ( حمد ) به عنوان یک موهبت بزرگ به پیامبر معرفی شده و در برابر همه قرآن قرار گرفته است ، آنجا که  در سوره حجر آیه 81 می فرماید :

 

 

« ما به تو سوره حمد و قرآن عظیم دادیم»

 

 

قرآن با تمام عظمتش در اینجا در برابر سوره ( حمد ) قرارر گرفته ، نزول دوباره آن نیز سبب اهمیت فوق العاده آن است .

 

 

همین مضمون در حدیثی از امیر المومنین علی ( علیه السلام ) از پیامبر(صلی الله علیه و آله ) نقل شده است که فرمود :

 

 

«خداوند بزرگ با دادن سوره حمد بر من منت نهاد و آن را در برابر قرآن عظیم قرار داد و سوره حمد با ارزش ترین ذخایر گنج ها عرش خداوند است.»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۳
مهدی احمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی