وبگاه تخصصی قرآن تی وی

شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۳۸ ق.ظ

ترجمه و تفسیر آیه 197 سوره بقره

ترجمه و تفسیر آیه 197 سوره بقره                              
 
 
 
 
 
 
 
 

تفسیر آیه 197 سوره بقره

 

 

ترجمه آیه:

 

 

حجّ در ماههاى معینى است. پس هر کس در این [ماه‏]ها، حجّ را [برخود] واجب گرداند، [بداند که‏] در اثناى حجّ، همبسترى و گناه و جدال [روا] نیست، و هر کار نیکى انجام مى‏دهید، خدا آن را مى‏داند، و براى خود توشه برگیرید که در حقیقت، بهترین توشه، پرهیزگارى است، و اى خردمندان! از من پروا کنید.

 

 

تفسیر:

 

 

این آیه  همچنان احکام حج و زیارت خانه خدا را تعقیب مى‏کند ، و دستورات جدیدى در آن مطرح است که ما به دو مورد آن اشاره می کنیم :

 

 

1 - نخست مى‏فرماید : حج در ماههاى معینى است ( الحج اشهر معلومات ) .

 

 

منظور از این ماهها، ماههاى شوال ، ذى القعده و ذى الحجه است ( تمام ماه ذى الحجه یا همان ده روز اول ) و این ماهها را اشهر حج مى‏نامند زیرا بخشى از اعمال حج ( مراسم عمره را ) در غیر این ماهها نمى‏توان انجام داد و بخشى را منحصرا در روزهاى نهم تا دوازدهم ماه ذى الحجه باید انجام داد ، و اینکه در قرآن تصریح به نام این ماهها نشده به خاطر آن است که این ماهها براى همه شناخته شده بود ، و قرآن با این عبارت تاکید بر آن مى‏کند .

 

 

ضمنا این جمله ، یکى از رسوم خرافى جاهلیت را نفى مى‏کند که گاه به خاطر درگیرى با جنگها یا غیر آن ، ماههاى حج را تغییر و تبدیل مى‏دادند ، و جلو و عقب مى‏کردند ، قرآن مى‏گوید : این ماهها معین و ثابت است ، و تقدیم و تاخیر در آن جایز نیست .

 

 

 

 

 

2 - سپس به دستور دیگرى در مورد کسانى که با احرام بستن شروع به مناسک حج مى‏کنند اشاره کرده ، مى‏فرماید : آنها که حج را بر خود فرض کرده‏اند ( و احرام بسته‏اند باید بدانند  در حج آمیزش جنسى و گناه و جدال نیست )

 

 

( فمن  فرض فیهن الحج فلا رفث و لا فسوق و لا جدال فى الحج ) .

 

 

رفث بر وزن قفس در اصل به معنى سخنى است که متضمن مطلبى که ذکر آن قبیح است بوده باشد ، اعم از آمیزش جنسى و یا مقدمات آن ، سپس کنایه از جماع قرار داده شده است .

 

 

ولى بعضى تصریح کرده‏اند واژه رفث تنها در صورتى به این نوع گفتگوها اطلاق مى‏شود که در حضور زنان باشد و اگر در غیاب آنها باشد ، رفث نامیده نمى‏شود .

 

 

بعضى نیز اصل آن را به معنى تمایل عملى به زنان دانسته‏اند که از مزاح و لمس و تماس شروع مى‏شود و به آمیزش جنسى پایان مى‏گیرد .

 

 

فسوق به معنى گناه و خارج شدن از اطاعت خدا است .

 

 

و جدال به معنى گفتگوى توأم با نزاع است ، و در اصل به معنى محکم پیچیدن طناب است و از آنجا که طرفین گفتگوى آمیخته با نزاع به یکدیگر مى‏پیچند و هر کدام مى‏خواهد سخن خود را به کرسى بنشاند ، این واژه در آن به کار رفته است .

 

 

به هر حال طبق این دستور حاجیان به هنگام احرام ، نه حق نزدیکى با همسران دارند و نه کلمات دروغ و فحش دادن ( گر چه این کار در غیر موقع احرام نیز حرام است ، ولى یکى از بیست و پنج امرى است که محرم باید ترک کند ) و همچنین از کارهایى که بر آنها حرام است جدال است ، و سوگند خوردن ، خواه راست باشد یا دروغ ، و گفتن لا و الله - بلى و الله .

 

 

به این ترتیب محیط حج باید از تمتعات جنسى و همچنین انجام گناهان و گفتگوهاى بى‏فایده و جر و بحثها و کشمکشهاى بیهوده پاک باشد ، زیرا محیط عبادت و اخلاص و ترک لذایذ مادى است ، محیطى است که روح انسان باید از آن نیرو بگیرد و یکباره از جهان ماده جدا شود ، و به عالم ماوراء ماده راه یابد و در عین  حال رشته الفت و اتحاد و اتفاق و برادرى در میان مسلمانان محکم گردد و هر کارى که با این امور منافات دارد ممنوع است .

 

 

البته هر کدام از این احکام ، شرح و بسط و شرایطى دارد که در کتب مناسک حج آمده است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۷
مهدی احمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی