وبگاه تخصصی قرآن تی وی

آیا این آیه درباره حضرت علی (عیله السلام) است شماره 3 ؟

 

 

بخش سوم

 

 

قسمت دوم آیه 3 سوره مائده  دو مطلب است و آن اینکه :

 

 

در یک روز معین ، هم کافران از پیروزی بر مسلمانان مأ یوس شدند و هم دین خدا تکمیل گردید . حالا باید ملاحضه کرد آن روز کدام روز است که این دو حادثه در آن به وقوع پیوست ؟ ما آنچه در تعین این روز گفته شده و یا ممکن است به ذهن خطور کند از نظر می گذرانیم:

 

1 – روز بعثت :

 

 

بطور مسلم در روز بعثت این دو حادثه به وقوع نپیوسته است ، زیرا در آن روز نه کافران مأ یوس بودند و نه دین بیان شده بود تا تکمیل گردد.

 

 

2- روز فتح مکه :

 

 

این احتمال مانند احتمال سابق است ، زیرا فتح مکه در سال هشتم شوال صورت گرفت در حالی که بسیاری از پیمان هایی که مسلمانان با کافران داشتند به قوت خود باقی بود و مشرکان مجاز بودند که مانند جاهلیت رسوم حج را بجا آورند ، از این لحاظ یأ س بر کافران مستولی نبود و دین خدا را در آن روز تکمیل نشده بود ، چه بسا احکامی داریم که پس از فتح مکه بیان شده بود .

 

 

3- روزی که اعلام بیزاری شد :

 

 

یعنی روزی که حضزت علی ( علیه السلام ) سوره برائت را بر مشرکان خواند .

 

 

در آن روز اگر چه مشرکان شبه جزیره از هرگونه پیروزی مأ یوس گشتند ، ولی در آن روز دین از نظر بیان احکام کامل نگشته بود ، چه بسا احکامی مانند ((حدود و قصاص )) که در همین سوره مائده بعدا نازل گردیده و ما باید روزی را نشان بدهیم که این دو موضوع با هم در آن روز اتفاق افتاده باشد.

 

 

4- روز (( عرفه )) از حجة الوداع :

 

 

بیشتر مفسران اهل تسنن این احتمال را انتخاب کرده اند و روایاتی نیز نقل نموده اند ، ولی ما تصور می کنیم که این روز نیز ظرف دو حادثه خطیر نبوده ، زیرا در این صورت باید دید کافرانی که از پیروزی بر مسلمانان مأ یوس شدندچه کسانی بودند ، اگر مقصود کفار قریش یا عموم بت پرستان شبه جزیره باشد ، بطور مسلم روز یأس و نامیدی آنان غیر از این روز بود ؛ زیرا قریش در روز فتح ((مکه )) و بقیه پس از قرائت (( سوره برائت )) از هرگونه تفوق مأ یوس گشتند ، نه در روز ((عرفه )) ؛ اگر مقصود مطلق کافران روی زمین باشند – خواه در جزیرة العرب و خواه در جاهای دیگر- به طور قطع یک چنین یأ س عمومی تا آخرین دقایق عمر پیغمبر (ص) به وجود نیامده بود .

 

 

گذشته از این ، مقصود از تکمیل دین چیست؟آیا مقصود تعلیم وظایف حج است ؟

 

 

پر واضح است که به یاد دادن واجبات یک عمل ، دین گفته نمی شود ، یا این که مراد بیان حلال و حرام است که در این سوره ( مائده ) بیان شده است ؟ در حالی که بسیاری از احکام مانند ارث و احکام ربا ، طبق گفته اهل تسنن پس از روز عرفه در دسترس مسلمانان قرار گرفته است.

 

 

باید اعتراف کرد که منظور از یأس ، نامیدی مخصوص است که توأم با تکمیل دین می باشد و این موضوع با نصب وصی صورت می گیرد و بس ؛ زیرا بسیاری از آیات قرآنی به این مطلب گواهی میدهد که همواره کافران چشم طمع در دین مسلمانان دوخته بودند و آخرین آروزی آنان این بود که مسلمانان را از آئین خود باز دارند و به کیش نیاکشان برگردانند ، چنان که می فرماید:

 

 

وَدَّ کثِیرٌ مِّنْ أَهْلِ الْکِتَبِ لَوْ یَرُدُّونَکُم مِّن بَعْدِ إِیمَنِکُمْ کُفَّارا

 

 

بسیارى از اهل کتاب، از روى حسد -که در وجود آنها ریشه دوانده- آرزو مى‏کردند شما را بعد از اسلام و ایمان، به حال کفر باز گردانند.(بقره /109)

 

 

و آیاتی به این مضمون نیز داریم.

 

 

ولی مسلمانان روز به روز پیشرفت می کردند و مشرکان مکه سنگر ها را یکی پس از دیگری از دست می دادند و دایره امید کافران ساعت به ساعت تنگ می شد .آخرین پناهگاه خیلی و دژموهوم آنان این بود که چون آورنده آئین جدید فرزندی ندارد که پس از او زمامدار مسلمان شود و حکومت جوان اسلام را رهبری کند ؛ از این لحاظ کاخ حکومت و آئین اسلام پس از در گذشت وی فرو خواهد ریخت و چیزی طول نخواهد کشیدکه بر آنان پیروز خواهند شد و اوضاع به حال خود باز خواهد گشت.

 

 

قران این حقیقت را در آیه زیر از مشرکان نقل می کند و می فرماید :

 

 

أَمْ یَقُولُونَ شاعِرٌ نَّترَبَّص بِهِ رَیْب الْمَنُونِ( 30/طور )

 

 

  بلکه آنها مى‏گویند: «او شاعرى است که ما انتظار مرگش را مى‏کشیم»

 

 

این آخرین فکری بود که امید واری کافران را محقق می ساخت ولی در روزی که رسول خدا  وصی و رهبر مسلمان را پس از خود تعیین نمود ، آن روز روزی بود که شبحی از ترس و یأس برفراز آسمان زندگی مشرکان سایه افکن شد و چشم طمع برداشتند ؛ در آن روز علاوه بر این که یأس سراسر آنان را فراگرفت ، آئین اسلام به صورت یک دین ریشه دار و قابل بقاء در آمد و پیامبر با تحکیم و تثبیت علل استقرار و بقاء- یعنی تعیین رهبر- دین خود را کامل نمود با در نظر گرفتن این معنا جمله های قسمت دوم باهم کاملا مربوط و متناسب می گردد.

 

 

پایان بخش سوم .

 

 

پایان مقاله.

 

 

با دادن نظراتتان ما را در بهتر شدن وبگاه تخصصی قرآن کریم یاری فرمایید.

مهدی احمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی