وبگاه تخصصی قرآن تی وی

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۳۴ ق.ظ

فضیلت سوره بقره

سوره بقره                                                                      

 

 

در فضیلت تلاوت این سوره روایات پر اهمیتی در منابع اسلامی نقل شده است ، از جمله طبرسی در مجمع البیان از پیامبر اکرم ( صل الله علیه و آله ) نقل می کند که از آن حضرت پرسیدند:

 

 

« کدام یک از سوره های قرآن برتر است ؟ فرمودند : سوره « بقره » .عرض کردند : کدام آیه از آیات سوره بقره افضل است ؟ فرمودند :« آیة الکرسی ».

برتری این سوره ظاهرا به سبب جامعیت آن و افضل بودن آیة الکرسی به سبب محتوای توحیدی خاص آن است که در ادامه خواهد آمد .

 

 

و این منافات  ندارد که برخی سوره های قرآن از جهات دیگری برتری داشته باشد ، زیرا از دیدگاه های مختلف به آنها نظر شده است .

 

 

و نیز از امام علی بن الحسین (ع) از پیامبر اکرم (ص) چنین نقل شده است :

 

 

«هر که چهار آیه از آغاز سوره بقره و آیة الکرسی و دو آیه بعد از آن و سه آیه از آخر آن را بخواند ، هرگز در جان و مال خود نا خوشایندی نخواهد دید ، شیطان به او نزدیک نمی شود ، و قرآن را فراموش نخواهد کرد».

 

 

در اینجا لازم می دانیم این حقیقت مهم را تکرار کنیم که ثواب ها و فضیلت ها و پاداش های مهمی که برای تلاوت قرآن ، یا سوره ها و آیات خاصی نقل شده ، هرگز مفهومش این نیست که انسان ها را به صورت اوراد بخواند و تنها به گردش زبان قناعت کند ، بلکه خواندن قرآن برای فهمیدن و آن برای اندیشیدن و سپس عمل کردن است.

 

 

اتفاقا هر فضیلتی درباره سوره یا آیه ای ذکر شده تناسب بسیار زیادی با محتوای آن سوره یا آیه دارد ، مانند روایاتی که در فضیلت سوره نور وارد شده است.

 

 

همچنین آیاتی از سوره بقره که در بالا اشاره شد و اتفاقا همه در زمینه توحید ، ایمان به غیب و خداشناسی و پرهیز از وسوسه های شیطانی است . اگر کسی بخواند و محتوای آن را در عمق جانش جای دهد مسلما آن فضایل را خواهد داشت .

 

 

درست است که خواندن قرآن به هر حال ثواب دارد ولی ثواب اصلی و اساس سازنده هنگامی خواهد بود که مقدمه ای برای اندیشه باشد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۳
مهدی احمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی